یزدفردا "در گی انتشار مطلب "در آستانه سال نو و نوروز 88 :شهردار يزد گل كاشت!! در آستانه سال نو و نوروز 88 :شهردار يزد گل كاشت!! "در اسفند ماه سال گذشته در هفته نامه بشارت نو(وانعکاس در یزدفردا ) شورای اسلامی شهر یزد جوابیه ای در واکنش به آن جوابیه ای را به بشارت نو ارسال نموده اند که  عینا منتشر می شود :

هفته نامه بشارت نو منتشره 9/2/87:شهردار يزد و اعضا حامي شهردار در شوراي شهر در واكنش به درج مطلبي با عنوان «شهردار يزد گل كاشت» كه در صفحه اول شماره 166 بشارت‌نو درج شد جوابيه‌اي ارسال كرده‌اند كه عينا در ادامه درج مي‌شود.
اين جوابيه با تقدير و تشكر از زحمات شهردار و شهرداران مناطق آغاز شده است در اين جوابيه هيچ اشاره‌اي به انتقادات اصولي كه از سوي بشارت‌نو به شهردار، مساله غيرعلني كردن جلسه شورا و عدم اطلاع‌رساني از لايحه بودجه متمم آن داده نشده است و همچنين پاسخي به سوالات طرح شده از شورا بابت بودجه مصوب سال 86 و 87 شهرداري، بودجه اصلاحي شهرداري، پروژه‌هاي عمراني اجرا شده و اجرا نشده شهرداري داده نشده است كه در پايان اين جوابيه به برخي از اين موارد خواهيم پرداخت. اميدواريم درج اين جوابيه موجب تعامل بيش شوراي شهر با بشارت نو شده و پاسخ به سوالات طرح شده قبلي از اين شورا را جهت ارائه تحليل‌هاي واقعي‌تر و مناسب به مردم در اختيار اين رسانه قرار دهند. همچنين قضاوت در اين رابطه را به مردم مي‌سپاريم.
در اين جوابيه خطاب به هفته‌نامه بشارت‌نو آمده است:


احتراماً ‌بر اساس قانون مطبوعات مطالب ذیل را جهت تنوير افكار عمومي و در پاسخ به مطلبي كه تحت عنوان «شهردار يزد گل كاشت» با زير نويس «بودجه سازي طرفداران شهردار درشوراي شهر» كه درصفحه اول شماره 166 مورخ 24/12/87 آن نشريه چاپ شده است در اولين شماره و در همان صفحه و با همان تيتر درج نمايند.
«در قضاوتها منصف باشيم»

ابتدا از زحمات كليه شهرداران و اعضاي محترم شوراهاي اسلامي سابق شهر تاريخي و دارالعباده و دارالعلم يزد قدرداني نموده و در جواب مطلب عنوان شده در صفحه اول شماره 166 مورخ 24/12/87 نشريه بشارت‌نو تحت عنوان «شهرداريزد گل كاشت» جهت تنوير افكار عمومي و قضاوت همشهريان عزيز مطالب زير را به عرض مي‌رسانيم:

ابتدا از زحمات كليه شهرداران و اعضاي محترم شوراهاي اسلامي سابق شهر تاريخي و دارالعباده و دارالعلم يزد قدرداني نموده و در جواب مطلب عنوان شده در صفحه اول شماره 166 مورخ 24/12/87 نشريه بشارت‌نو تحت عنوان «شهرداريزد گل كاشت» جهت تنوير افكار عمومي و قضاوت همشهريان عزيز مطالب زير را به عرض مي‌رسانيم:


1- رويه شورا در قبال بعضي از كم‌لطفي‌ها و بي‌انصافي‌هايي كه تاكنون در اين نشريه يا ساير نشريات و سايتهاي شخصي درج شده است سكوت بود و ترجيح داده است كه به جاي پاسخگويي به مطالب بي‌اساس و تفرقه انگيز وقت خود را صرف خدمت به مردم نمايد، اما اظهارات مغرضانه و خلاف واقع اخير در نشريه مذكور ما را برآن داشت كه بعضي از آن اظهارات را بي جواب نگذاريم و عرض نمائيم كه چه خوب بود عملكرد اين شورا و شهردار منتخب آن توسط كارشناسان بي‌غرض و منصف و مردم آگاه يزد به ارزيابي گذاشته شود تا با ارزيابي‌هاي نادرست ناقص و مغرضانه مطرح شده در اين نشريه حقيقت كتمان نشود و دلسردي به وجود نيايد.
2- هر شهروند عزيز يزدي و حتي ميهمانان گرامي شهر يزد شاهد اجراء يا اتمام تعدادي ازپروژه‌هاي كوچك و بزرگ در دو سال اخير در سطح شهر هستند كه بي‌سابقه و چشمگير است و همه اينها به همت و تلاش شهردار محترم يزد و همكاران پرتلاش ايشان در شهرداري و سازمانهاي تابعه شهرداري و نيز كليه اعضاي محترم شورا كه طي بيش از 220 جلسه فشرده در شورا و بيش از اين تعداد جلسات دركميسونهاي شورا بستر قانوني انجام فعاليتهاي شهرداري را فراهم كرده‌اند مي‌باشد. بعضي از كارهاي انجام شده در دو سال گذشته به شرح زير است :
- تكميل پروژه زيرگذر ميدان امام حسين (ع) كه در ابتداء اين دوره كار اجراء آن كه فقط شروع شده بود و تكميل پروژه‌هاي نيمه تمام زيرگذر ميدان امام علي (ع)، ميدان ‌شهداي محراب، پل حجاب، بلواركوثر، ترمينال مسافربري جديد وكارخانه كمپوست (كه دو پروژه اخير تقريباً‌ تكميل و درشرف بهره برداري است) و نيز تكميل پروژه ساختمان شهرداري منطقه سه و غيره.
- اجراء پروژه‌هاي جديد از قبيل پروژه‌هاي زيرگذر با ريل راه آهن در محل‌هاي ميدان همافر و خيابان آيت ا... كاشاني و دو مورد ناتمام ديگر. اجراء زيرگذر ميدان چهارراه معلم كه هم اكنون به صورت فعال درحال اجراء است و اجراء بخشي از خيابان خاتم، مقداد و اجراء سي و شش مورد اصلاح هندسي شبكه‌ها، تقاطع‌ها درسطح شهر و احداث ميادين جديد از جمله ميدان دارالعباده، صنعت، آيت‌ا... مدرسي، ابن سينا، انقلاب و ميادين فلكه چهارم آزادشهر و شيخ كليني امام شهر و غيره.
- احداث ساختمان آتش نشاني امام شهر، ساماندهي تعدادي از ميادين و پاركهاي درون محله‌اي از جمله ميدان فرهنگ، ميدان نماز، پارك سيدالشهداء و وحدت در امام شهر و شروع زيرسازي و آسفالت معابر منطقه حسن آباد مشير، اجراء چند پروژه دربافت تاريخي و بازار و غيره.
- تعداد قابل توجهي تملك به منظور آزادسازي براي اجراء پروژه‌ها درسطح شهر.
- شروع مطالعات مربوط به حمل ونقل ريلي و نيز مسيل داخل شهر و بعضي از پروژه‌هاي مورد نياز آينده.
- پيگيري طرح تفضيلي جديد وطرح جامع حمل ونقل عمومي شهر يزد.
- اجراء سيستم اتوماسيون جامع شهرسازي در منطقه يك و پيشبرد آن در ساير مناطق كه اين امر از كارهاي زيربنايي و شاخص اين دوره است كه در راستاي تسريع دركار مراجعين به شهرداري، شفاف سازي، اصلاح ساختار و براي تحقق شهرداري الكترونيك صورت مي‌گيرد كه مديريت سنتي را به مديريت الكترونيك و جديد متحول خواهد ساخت.
- اجراء ساير پروژه هاي IT در شهرداري كه بركات زيادي در بر خواهد داشت از جمله شبكه ارتباط بدون سيم بين مناطق و پرتال شهرداري وغيره .
- انعقاد قرار داد 3 پروژه بزرگ مشاركتي درراستاي تأمين درآمد پايدار براي شهرداري از جمله پروژه‌هاي مجتمع اداري تجاري فرهنگي طالقاني، ميدان ميوه وتره بار جديد، مجتمع اداري تجاري امام علي (ع) كه فوايد آن به تدريج در سالهاي آينده ظاهر مي‌شود.
اگرچه معترف هستيم لياقت مردم شريف يزد خيلي بيشتر از اينهاست وتلاش مضاعفي براي رفع نيازهاي انباشته شده خصوصاً نيازهاي داخل محلات بايد بشود كه نياز به بحث مفصلي دارد ودربودجه سال 88 بعضاً منظور گريده است، خصوصاً موضوع آسفالت و روكش آسفالت معابر در سطح شهر .
3- درمورد اشكالي كه بر عدم تحقق بودجه درآن نوشتار ذكرشده است بايد به استحضار شهروندان گرامي برسانيم كه تحقق بودجه در پايان سال حداقل 65% بوده كه دلائل عدم تحقق كامل آنرا مي‌توان به شرح ذيل بيان نمود.
اول اينكه اهل فن مي‌دانند كه تدوين بودجه هر تشكيلاتي براساس تخمين و پيش‌بيني است كه به دلائل متعدد ممكن است آن پيش‌بيني محقق نشود كه اين امر كسري بودجه تلقي نمي‌گردد.
دوم اينكه بخش عمده اي از بودجه سال 87 برمبناي فروش زمين ومشاركت تدوين گرديده كه اجراء بعضي از پروژه‌ها مشروط به تحقق اين بخش بوده است،كه چون به لحاظ شرايط اقتصادي فعلي يا دير بازده بودن مشاركتها عمدتاً محقق نشده يا به آينده موكول شده است و اين امر موجب عدم تحقق ظاهري بودجه شده است.
سوم اينكه تأثيرركود اقتصادي در سال جاري برساير درآمدها نيز مزيد بر علت بوده است. در عين حال رقم تحقق يافته بودجه (حدود 48 ميلياردتومان) بيشتر از رقم تحقق يافته هر كدام از سالهاي گذشته است و قابل قبول مي‌باشد و اين خرده‌گيري غير كارشناسي و عجولانه صورت گرفته است كه اميد است جبران مافات بشود و در مطبوعات به نحو شايسته‌اي خادمين شهر معرفي و از آنها قدرداني شود همچنان كه شورا درجلسه 219 مورخ 18/12/87 خود رسماً‌ از زحمات شهردار محترم و همكاران پر تلاش ايشان قدرداني نموده است.
4- خرده‌گيري درمورد رأي‌گيري مجدد، راجع به موردي درصحن شوراي اسلامي شهر، لازم به ذكر است كه اين مورد مربوط به توافقات مي‌باشد و براي حفظ منافع شهر و پس از توضيحات بيشتر مسئول املاك شهرداري و ذكر تبعات عدم تصويب آن از نظر مالي و حقوقي اتفاق افتاده است كه با درخواست اكثريت اعضاء مبني بر رأي‌گيري مجدد صورت گرفت و خلاف قانون نمي‌باشد.
5- درمورد انتصاب تعدادي از اعضاي شورا درآن نشريه به جناحي خاص هم خلاف واقع است وهم اينكه به تعبير مقام معظم رهبري «دخالت جناح بنديها وانگيزه هاي حزبي وگروهي وشخصي وطايفه اي دراين وظيفه سم مهلكي است كه شوراها را از كار مي اندازد وآنرا كم سود وگاه زيانبخش مي‌سازد» لذا همه بايد از آن پرهيز كنيم.
- در خاتمه از عموم صاحب‌نظران و همشهريان گرامي تقاضا داريم ما را از راهنمايي‌هاي خود بصورت مكتوب بهره‌مند سازند و انتقادات و پيشنهادات خود را به شهرداري و شورا بفرستند كه مزيد تشكر است و گامي در راستاي رفع كمبودها ونارسائي‌ها است، و موجب آبادي و زيبايي هرچه بيشتر شهر اصيل و با هويت يزد خواهد گرديد.
- ضمناً امضاء كنندگان ذيل حق پيگيري حقوقي وقضايي دراين مورد را براي خود محفوظ مي‌داند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا